Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης
Σχολική Μονάδα: 1ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΡΙΟΥ - 9060461
Σχολικό Έτος: 2024 - 2025
Ημερομηνία Εξαγωγής: 29/05/2025
Σχολική Μονάδα: 1ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΡΙΟΥ - 9060461
Στόχος Βελτίωσης:
Η Μετάβαση των παιδιών από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο είναι μια απαραίτητη πρόκληση για τους
μαθητές η οποία δίνει έμφαση στην ύπαρξη συνέχειας στη ζωή και στη μόρφωση τους. Στόχος του σχεδίου
δράσης είναι να εξασφαλίσει την μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο με τον πιο ομαλό και
υποστηρικτικό τρόπο. Αυτό περιλαμβάνει την συναισθηματική, κοινωνική και ακαδημαική ετοιμότητα τνω
νηπίων, ώστε να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση, κοινωνικές δεξιότητες και αγάπη για τη μάθηση. Επίσης η
εμπλοκή των γονέων και η ενεργή τους συμμετοχή στη διαδικασία παίζουν σημαντικό ρόλο.
Σχέδιο Δράσης: Από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο. Η σημασία της ομαλής
Μετάβασης.
Άξονας: Σχολική διαρροή - φοίτηση
Συντονιστής Δράσης: ΑΛΙΒΙΖΑΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα - Στόχοι
Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό αποταλεί μια σημαντική εξέλιξη στη ζωή παιδιών και
οικογένειας. Σηματοδοτεί αλλαγές ρόλων και συνθηκών και θέτει τις βάσεις για την πνευματική ολοκλήρωση και
ανάπτυξη των παιδιών.
Αυτή η περίοδος φέρνει μεγάλες αλλαγές στην προσωπικότητα του παιδιού, στο οικογενειακό και κοινωνικό
περιβάλλον και αυξάνει τις απαιτήσεις σε γνωστικό, κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο.
Οι μεγάλες διαφορές που παρουσιάζουν οι δύο βαθμίδες, η ελλιπής ενημέρωση και επιμόρφωση των
εκπαιδευτικών και της οικογένειας αλλά και οι υπερβολικές απαιτήσεις των γονιών , ενισχύουν το αίσθημα
ανασφάλειας που διακατέχει τους μαθητές και δημιουργούν συνθήκες που δυσχεραίνουν την ομαλή μετάβασή
τους.
Επιπλέον η εναρμόνιση των μαθητών σε ένα νέο περιβάλλον, πολυπληθές και με διαφορετική δομή από αυτό του
νηπιαγωγείο, η επιθυμία αποδοχής τους μέσα σε αυτό και η πιθανότητα εκφοβισμού από τα μεγαλύτερα παιδιά,
αποτελεί πρόσθετη πηγή άγχους.
Βασικοί στόχοι αυτής της δράσης είναι:
Η γνωριμία των νηπίων με τους χώρους και τα πρόσωπα του δημοτικού σχολείου και η εξοικείωσή τους με τον
τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας του.
Η συνειδητοποίηση των γονιών για την σημαντική επίδραση που έχει το οικογενειακό περιβάλλον στην ομαλή
ένταξη και μαθησιακή εξέλιξη των παιδιών τους.
Η ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η μεταξύ τους συνεργασία με ανταλλαγή εμπειριών,
γνώσεων και σχεδιασμό κοινών δράσεων.
Η δημιουργία και καλλιέργεια όλων εκείνων των συναισθημάτων που πρέπει να έχουν οι μαθητές ώστε να
διαμορφώσουν θετική στάση απέναντι στο νέο σχολείο ,να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και να αποκτήσουν
όλες εκείνες τις δεξιότητες που είναι αναγκαίες για την υπόλοιπη ζωή τους.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Το χρονοδιάγραμμα του σχεδίου δράσης ορίζεται από τον Οκτώβριο του 2024 έως τον Μάιο του 2025.
Στην αρχική ενημέρωση γονέων γίνεται λεπτομερής αναφορά στο σχέδιο
δράσης που θα υλοποιηθεί, την αναγκαιότητά του για όλους τους
εμπλεκόμενους αλλά και τις δράσεις οι οποίες θα πραγματοποιηθούν. Θα
ακολουθήσει ενημέρωση των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών του δημοτικού
σχολείου και της διευθύντριάς του ώστε όλοι να συνεργαστούν ομαλά για την
επίτευξη του κοινού σκοπού.
Με αφορμή την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου και θέλοντας αφενός να
αναδείξουμε διάφορες εορτές και παραδόσεις από άλλες χώρες και αφετέρου να
ευαισθητοποιήσουμε τα νήπια στην αποδοχή του διαφορετικού, θα
πραγματοποιήσουμε επίσκεψη στο δημοτικό με θέμα την εορτή του Halloween,
φάρσα ή κέρασμα.Τα παιδιά θα προσφέρουν γλυκάκια, θα γίνει ανάγνωση
παραμυθιού και τέλος μια ομαδική ζωγραφιά από τα νήπια και τους μαθητές
της 1ης Δημοτικού.
Επίσκεψη στο νηπιαγωγείο μας από τα παιδιά του δημοτικού για να
παρακολουθήσουν διαδικτυακά μια θεματική ενότητα στα πλαίσια του
ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΚΤΥΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ "FROM MYTH TO
SPACE" στο οποίο συμμετέχει φέτος το σχολείο μας.Είναι ευκαιρία για τα
νήπια να δείξουν ότι συμμετέχουν ενεργά και είναι μέλη μιας μεγάλης
κοινότητας ακόμα και σε τόσο μικρή ηλικία ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την
αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθησή τους και άρα μειώνοντας την πιθανότητα
ενδοσχολικού εκφοβισμού.
Δωρεά από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό ενός σημαντικού αριθμού βιβλίων από
προσωπικές επιλογές των παιδιών ώστε να ενισχυθεί η δανειστική βιβλιοθήκη
του δημοτικού σχολείου και με βιβλία τα οποία ενδιαφέρουν τα νήπια και να
μπορούν να τα βρουν και να τα διαβάσουν όταν θα έχει ήδη γίνει η μετάβαση.
Επιμόρφωση των γονέων τόσο των παιδιών του δημοτικού όσο και των νηπίων
από ειδικό επιστήμονα σχετικά με τη διαχείρηση των δυσκολιών που
αντιμετωπίζουν τα παιδιά της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας
(διαχείρηση συναισθημάτων, μαθησιακών δυσκολιών,αντιμετώπιση
φαινομένων εκφοβισμού) και ό,τι άλλο μπορεί να προβληματίζει τα παιδιά
αυτής της ηλικίας. Η συνάντηση θα γίνει κατόπιν συνεννόησης με το σύλλογο
γονέων και κηδεμόνων εκτός σχολικού ωραρίου.
Πρακολούθηση από κοινού με το δημοτικό της βραβευμένης ταινίας κινουμένων
σχεδίων "Τα μυαλά που κουβαλάς" που πραγματεύεται τα πολύ πλούσια και
έντονα συναισθήματα που βιώνει ένα κοριτσάκι της πρώτης σχολικής ηλικίας.
Σε συνεργασία με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων θα πραγματοποιηθεί ένα
απογευματινό δημιουργικό εργαστήρι με τη συμμετοχή γονιών και παιδιών από
το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο.Οι δημιουργίες μας θα προσφερθούν
για να ενισχυθεί το Πασχαλινό φιλαθρωπικό παζάρι του δημοτικού σχολείου.
Επίσκεψη των νηπίων στο δημοτικό σχολείο προκειμένου να εξοικειωθούν με
το καινούριο σχολικό πλαίσιο και να ανακαλύψουν ομοιότητες και διαφορές.
Νωρίτερα θα έχει δοθεί ένα ερωτηματολόγιο στους γονείς το οποίο θα πρέπει
να συμπληρώσουν με τα παιδιά τους με θέμα "η ομαλή μετάβαση των νηπίων
στο δημοτικό" με στόχο τη διερεύνηση των απόψεών τους σχετικά με τη
λειτουργία του δημοτικού σχολείου.
Κατασκευή ενός εικαστικού έργου το οποίο θα δοθεί στο δημοτικό για να
κοσμήσει το σχολείο και το οποίο θα καλωσορίσει τα παιδιά όταν θα γίνει η
μετάβαση.
Πόροι – μέσα - ερευνητικά εργαλεία
Ανθρώπινοι πόροι: Εκπαιδευτικοί του νηπιαγωγείου και του δημοτικού, Νήπια, Μαθητές του δημοτικού,
Διευθυντής του δημοτικού, Γονείς, Εκπρόσωπος φορέων (Κοινωνικός Λειτουργός).
Υλικοί Πόροι: Χαρτί, Ηλεκτρονικός Υπολογιστής, Προτζέκτορας, Εκτυπωτής, Βιβλία, Ημερολόγια καταγραφής,
Υλικά κατασκευών (μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, χαρτί κάνσον, χαρτί εκτύπωσης, ψαλίδια, κόλλες, τάμπερες,).
Μέσα- Ερευνητικά εργαλεία: φύλλα δραστηριοτήτων, ερωτηματολόγια πρότερων γνώσεων και αξιολόγησης, μη
δομημένες συνεντεύξεις, εργαλεία ψηφιακής αφήγησης και εννοιολογικής χαρτογράφησης, ημερολόγιο
καταγραφήςενεργειών.
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Ο βαθμός εξοικείωσης των μαθητών του νηπιαγωγείου με τον τρόπο
λειτουργίας και οργάνωσης του δημοτικού σχολείου.
Η εκδήλωσης θετικής στάσης των νηπίων για την αλλαγή σχολικού
περιβάλλοντος και τάξης.
Η καλή συνεργασία των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών για τη διευκόλυνση της
μετάβασης.
Ο βαθμός εξοικείωσης των γονιών με την αναγκαιότητα της υποστήριξης της
οικογένειας στη νέα σχολική πραγματικότητα.
Ο βαθμός εξοικείωσης των γονιών με τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών
τους και τις απαιτήσεις της νέας σχολικής βαθμίδας.
Η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης των νηπίων και η
ενδυνάμωση τους απέναντι σε φαινόμενα εκφοβισμού.
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Παρατήρηση της επικοινωνίας μαθητών/-τριών κατά την εκτέλεση των κοινών
δραστηριοτήτων.
Σύντομα ερωτηματολόγια σε μαθητές/-τριες και γονείς.
Κλείδες παρατήρησης μαθητών/-τριών.
Σύντομη ημιδομημένη συνέντευξη με μαθητές/-τριες πριν, κατά τη διάρκεια και
μετά τη λήξη της δράσης.
Ομαδική συζήτηση με μαθητές/-τριες και των δύο σχολείων και καταγραφή των
απόψεων.
Ανατροφοδότηση - Προτάσεις Σ.Ε.
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Περιγραφή
Η δράση ξεκίνησε όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί τέλος Οκτωβρίου με τη γιορτή του Halloween.Τα νήπια
επισκέφτηκαν τα παιδιά του δημοτικού και τους μοίρασαν γλυκάκια και δωράκια.Διαβάσαμε το παραμύθι "Μια
σκούπα μα τι σκούπα" και ζωγραφίσαμε όλοι μαζί φτιάχνοντας ένα κολάζ με τις ζωγραφιές μας.Λίγο πριν τα
Χριστούγεννα ζητήσαμε από τα νήπια να φέρουν από ένα βιβλίο προκειμένου να το χαρίσουμε στο Δημοτικό
Σχολείο και να ενισχύσουμε τη σχολική βιβλιοθήκη.Πράγματι,συγκεντρώσαμε ένα ικανοποιητικό αριθμό βιβλίων
και παραμονές των χριστουγεννιάτικων διακοπών έγινε η δράση.Τα νήπια φόρεσαν σκουφιά και στέκες
χριστουγεννιάτικες,φόρτωσαν το έλκηθρο με τα βιβλία και επισκέφτηκαν το δημοτικό όπου και παρέδωσαν τα
δώρα-βιβλία.Τα παιδιά του δημοτικού ζήτησαν να επιλέξουμε ένα παραμυθάκι το οποίο και μας διάβασαν.Στο
αποκριάτικο πάρτυ που κάναμε στο μηπιαγωγείο μας μητέρα νηπίου η οποία είναι δασκάλα στο δημοτικό μας
επισκέφτηκε και έβαψε στο πρόσωπο τα νηπιάκια μας με ευφάνταστα αποκριάτικα σχέδια.Παρακολουθήσαμε με
τα παιδιά της πρώτης τάξης του δημοτικού την παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων "Τα μυαλά που κουβαλάς".
Μαμά-δασκάλα μας έφτιαξε σπιτικό ποπ-κορν τα οποία μοιράστηκαν στα παιδιά.Μετά το τέλος της ταινίας
μιλήσαμε για τα συναισθήματα που κατά καιρούς μας κατακλύζουν και τα ζωγραφίσαμε μαζί.Πραγματοποιήθηκε
άσκηση σεισμού από κοινού με το δημοτικό προκειμένου τα νήπια να γνωρίσουν καλύτερα τους χώρους και τις
εισόδους και εξόδους του δημοτικού σχολείου.Συγκεντρωθήκαμε όλοι μαζί στον προαύλιο χώρο και
ακολουθήσαμε τις οδηγίες του υπεύθυνου δασκάλου σαν να είμαστε όλοι μαθητές του δημοτικού.Λίγο πριν τα
Πάσχα αποφασίσαμε να πάμε εκκλησιασμό προκειμένου όποια παιδιά ήθελαν να κοινωνήσουν.Ο εκκλησιασμός
έγινε μαζί με τα παιδιά του δημοτικού,τα παιδιά στάθηκαν δίπλα δίπλα και μοιράζονταν τα καθίσματά τους
όταν κουράζονταν. Η αλληλεπίδρασή τους ήταν συγκινητική όπως και η προσπάθειά τους να κάνουν ησυχία
επηρεάζοντας το ένα το άλλο.Όταν ο καιρός έγινε καλύτερος αποφασίσαμε να κάνουμε διάλειμμα μαζί με τα
παιδιά του δημοτικού.Οι ώρες των διαλειμμάτων είναι διαφορετικές για την ασφάλεια των μικρών κυρίως
μαθητών.Αφού έγιναν οι απαραίτητες συνεννοήσεις με τους δασκάλους και αφού πήραμε άδεια από τη
διευθύντρια του δημοτικού,βγάλαμε τα παιδιά διάλειμμα μαζί. Τα νήπια έφαγαν το δεκατιανό τους έξω στην
αυλή όπως και τα παιδιά του δημοτικού,έπαιξαν μαζί τους,μίλησαν με τα μεγαλύτερα αδέλφια τους και πέρασαν
το διάλειμμα όπως τα μεγαλύτερα παιδιά. Οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν
συμπεριφορές,να ανταλλάξουν απόψεις και κυρίως να ενδυναμώσουν τα νήπια απέναντι σε τόσα πολλά και
διαφορετικών ηλικιών παιδιά αλλά και τα παιδιά του δημοτικού να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη της
ενσυναίσθησης απέναντι σε παιδιά πιο μικρά και πιο ευάλωτα.Αφού η πρώτη δοκιμή κρίθηκε επιτυχημένη,η
δράση επαναλήφθηκε άλλες δύο φορές μετά από αίτημα των μικρών μας μαθητών.Μετά από
πρόσκληση,επισκεφτήκαμε την πέμπτη τάξη του δημοτικού για να δούμε μια έκθεση με έργα ζωγραφικής
σπουδαίων ζωγράφων. Τα παιδιά της πέμπτης μας έδειξαν τα έργα,μας έδωσαν εγκυκλοπαιδικές πληροφορίες
για τους ζωγράφους αλλά μας έδειξαν και δικές τους δημιουργίες.Τα νήπια ενθουσιάστηκαν,συμμετείχαν με
χαρά και αισθάνθηκαν πολύ υπερήφανα που μπορούσαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις γνώσεων σχετικά με τους
ζωγράφους και τα έργα τους μια και είχαμε κάνει αντίστοιχη δράση στο νηπιαγωγείο.Για να ευχαριστήσουμε τα
παιδιά για την πρόσκλησή τους, τους μοιράσαμε δωράκια και γλυκίσματα.Οργανώσαμε μια συνάντηση με τους
γονείς των νηπίων και έναν κλινικό ψυχολόγο με θέμα τη "δυσκολία που αντιμετωπίζουν τα παιδιά κατά τη
μετάβασή τους από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό".Έγινε εκτενής αναφορά στις δυσκολίες,δόθηκαν χρήσιμες
συμβουλές και απαντήθηκαν πολλές ερωτήσεις.Οι γονείς κατάλαβαν πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος τους στην
ομαλή μετάβαση και πόσο η παρουσία τους βοηθά τα παιδιά βρουν τα πατήματά τους και να ξεπεράσουν το
άγχος και την ανασφάλεια που βιώνουν σε αυτή τη σημαντική περίοδο της ζωής τους.Με τη συνεργασία του
συλλόγου γονέων και κηδεμόνων οργανώθηκε στο χώρο του δημοτικού μια συνάντηση με γονείς νηπίων και
παιδιών του δημοτικού με του συλλόγου Καλλίπολις με θέμα 'Τα όρια και πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν στη ζωή
των παιδιών".Ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία με το θέμα να ενδιαφέρει τους γονείς όλων των ηλικιακών
ομάδων.Τέθηκαν και απαντήθηκαν πολλά ερωτήματα και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι τα όρια είναι αυτά
που μπορούν να θωρακίσουν τα παιδιά μας απέναντι σε πολλές και δύσκολες καταστάσεις.Κάναμε ανακύκλωση
μπαταριών από κοινού με το δημοτικό ώστε όλα τα παιδιά μαζί να αναγνωρίσουν τα ωφέλη της ανακύκλωσης
για το περιβάλλον.Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων στο νηπιαγωγείο καταγράψαμε με τα νήπια τις απορίες
τους,τις ανησυχίες τους αλλά και όλα τα ερωτηματικά που έχουν γεννηθεί στο μυαλό τους σχετικά με τη ζωή
στο δημοτικό.Κατόπιν επισκεφτήκαμε τα παιδιά της πρώτης δημοτικού και τους πήραμε συνέντευξη ρωτώντας
τους όλες αυτές τις ερωτήσεις που μας απασχολούσαν.Τα παιδιά του δημοτικού απάντησαν στις ερωτήσεις και
έλυσαν όσες περισσότερες απορίες των μικρών νηπίων μπορούσαν.Φτιάξαμε ένα πίνακα με την τεχνική του
κολάζ από τις αγαπημένες ζωγραφιές των νηπίων και τον χαρίσαμε στο δημοτικό σχολείο.Με αυτό τον τρόπο τα
νήπια θα δουν κάτι γνώριμο όταν θα πάνε στο χώρο του δημοτικού τον επόμενο Σεπτέμβρη.
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)
Δεν υπήρξαν σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό των δράσεων. Δυστυχώς η μόνη δράση που
δεν μπόρεσε να υλοποιηθεί ήταν το πασχαλινό δημιουργικό εργαστήρι με τους γονείς καθώς δεν βρέθηκε χρόνος
το απόγευμα από τους γονείς για να μπορέσουν να συμμετάσχουν.
Κατά τα άλλα οι δράσεις υλοποιήθηκαν όπως είχαν αρχικά σχεδιαστεί.
Αποτελέσματα της Δράσης
Τα αποτελέσματα της δράσης ήταν θετικά.Οι μαθητές των δύο σχολείων συνεργάστηκαν αρμονικά και
υλοποίησαν δράσεις από κοινού. Τα νήπια γνώρισαν το χώρο του δημοτικού σχολείου ο οποίος τώρα μοιάζει
οικείος στα μάτια τους και ήρθαν σε μια πρώτη επαφή με το ωρολόγιο πρόγραμμα του δημοτικού και απέκτησαν
γνώσεις σχετικά με τη λειτουργία του και τις δραστηριότητές του.
Επιπλέον οι γονείς των νηπίων έμαθαν μέσα από τις επιμορφώσεις πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος ο δικός τους
αλλά και όλης της οικογένειας στη μετάβαση στο δημοτικό και πήραν συμβουλές πως να διαχειριστούν το άγχος
των παιδιών τους αλλά και το δικό τους.
Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί
4 = Πλήρως
Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
Την επίτευξη των στόχων μας διευκόλυνε αρχικά το γεγονός ότι το δημοτικό σχολείο στεγάζεται στο ίδιο
κτιριακό συγκρότημα με το νηπιαγωγείο και μοιράζονται τον ίδιο αύλειο χώρο.Έτσι οι επισκέψεις μας ήταν
τακτικές και δεν χρειαζόμασταν άδεια μετακίνησης.Σημαντική ήταν επίσης η προθυμία των εκπαιδευτικών του
δημοτικού να συνεργαστούν και να υλοποιηθούν από κοινού κάποιες δράσεις.Βοήθησε πολύ η συχνή παρατήρηση
και καταγραφή της συμμετοχής των νηπίων και βέβαια η προθυμία των μαθητών του δημοτικού να
συνεργαστούν, να βοηθήσουν και να εμψυχώσουν τα νήπια.
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Ευτυχώς δεν παρουσιάστηκαν ιδιαίτερες δυσκολίες και οι δράσεις πραγματοποιήθηκαν σχεδόν όπως είχαν
προγραμματιστεί. Υπήρξε εξαιρετική συνεργασία με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς από το δημοτικό όπως και
με τη διευθύντρια. Η μόνη δυσκολία που έπρεπε να ξεπεραστεί ήταν τα στενά χρονικά πλαίσια στα οποία έπρεπε
να γίνει το πρόγραμμα ώστε να βρεθούν κοινές ώρες για τις επισκέψεις μας στο δημοτικό χωρίς να παρέμβουμε
στο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθητών του δημοτικού όπως επίσης η δυσκολία να βρεθεί ελεύθερος χρόνος από
γονείς για την πραγματοποίηση των επιμορφώσεων οι οποίες έγιναν εκτός σχολικού ωραρίου.
Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
Αξιοποιήθηκε υλικό από το διαδίκτυο,εποπτικό υλικό των νηπιαγωγών,βιβλία,ερωτηματολόγια
καθώς και φόρμες παρατήρησης.Κατασκευάσαμε πίνακα ζωγραφικής με τη μέθοδο του κολάζ, ζωγραφιές,
κατασκευές δώρου προς τους μαθητές του δημοτικού,φωτογραφίες.
Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Οι νηπιαγωγοί και οι γονείς των νηπίων συμμετείχαν στην επιμόρφωση που πραγματοποίησε μετά από
πρόσκλησή μας ειδικός κλινικός ψυχολόγος με θέμα "Η ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό".
Οι εκαπιδευτικοί του νηπιαγωγείου και του δημοτικού και οι γονείς και των δύο βαθμίδων συμμετείχαν στην
επιμόρφωση που πραγματοποιήθηκε μετά από πρόσκληση του συλλόγου γονέων από ψυχολόγο του συλλόγου
Καλλίπολις με θέμα "Η σημασία των ορίων στη ζωή των παιδιών σχολικής και προσχολικής ηλικίας".
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Οι δράσεις που αναπτύχθηκαν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς στο
νηπιαγωγείο ακόμα και αν δεν αποτελούν μέρος του σχεδίου δράσης. Η συνεργασία μεταξύ των μαθητών των
δύο σχολείων μπορεί να δυναμώσει τις σχέσεις τους και να ενισχύσει την ενσυναίσθηση των μεγαλύτερων
παιδιών. Τα κοινά διαλείμματα φάνηκαν να είναι μια καλή πρακτική που θα μπορούσε να υλοποιηθεί και τις
επόμενες χρονιές.Επίσης οι κοινές περιβαλλοντικές δράσεις (ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών και μπαταριών)
μπορούν να αποτελέσουν ένα άνοιγμα των δύο σχολείων προς την τοπική κοινωνία ενισχύοντας τους δεσμούς με
την κοινότητα.
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης
Αφού επισημάνθηκε η μεγάλη επιτυχία των επιμορφώσεων που έγιναν στα πλαίσια της δράσης από ειδικούς και
παιδοψυχολόγους, κρίνεται αναγκαία η συνέχιση των επιμορφωσεων. Μπορεί να δημιουργηθεί μια σχολή γονέων
όπου οι γονείς θα μπορούν να ενημερώνονται μεταξύ άλλων και για θέματα που αφορούν τη μετάβαση από το
νηπιαγωγείο στο δημοτικό, για το ρόλο της οικογένειας στην ομαλή μετάβαση, για το πρόγραμμα του δημοτικού
σχολείου, για μαθησιακές δυσκολίες για θέματα σχολικού εκφοβισμού και για όλα αυτά τα θέματα που μπορεί να
τους προβληματίζουν.
Σημαντικές επίσης είναι οι επιμορφωτικές συναντήσεις ανάμεσα στους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς καθώς οι
νηπιαγωγοί είναι σημαντικό να γνωρίζουν το αναλυτικό πρόγραμμα της 1ης τάξης του δημοτικού αλλά και οι
δάσκαλοι τον τρόπο λειτουργίας και τα αναλυτικά προγράμματα του νηπιαγωγείου ώστε να διευκολυνθεί η
μετάβαση.
Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος
Οι δράσεις για την ομαλή μετάβαση των νηπίων κρίνεται αναγκαίο να γίνονται κάθε χρόνο ώστε να βοηθούν
τους μαθητές να προσαρμοστούν πιο εύκολα και γρήγορα στην καινούρια σχολική πραγματικότητα.Τα κοινά
διαλείμματα, οι συχνές επισκέψεις στο χώρο του δημοτικού και οι κοινές δράσεις δημιουργούν αλληλεπιδράσεις
ανάμεσα στους μαθητές, θωρακίζουν τα νήπια μπροστά στο άγνωστο και δυναμώνουν την ενσυναίσθηση των
μεγαλύτερων παιδιών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου