translate

Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2023

Eργαστήρια Δεξιοτήτων 2023-24

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024

Αριθμός Πράξης: 6η του Συλλόγου Διδασκόντων του 1ου Νηπιαγωγείου Ρίου

Θέμα: «Σύνταξη ετήσιου σχεδίου δράσης και εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του 1ου Νηπιαγωγείου Ρίου κατά το σχολικό έτος 2023-2024».

Στην Πάτρα και στο γραφείο του 1ου Νηπιαγωγείου Ρίου, σήμερα Παρασκευή 08 Σεπτεμβρίου 2023 και ώρα 12:10μ.μ., ο Σύλλογος Διδασκόντων αποτελούμενος από τις:

1.Ρούλια Σεβαστιανή, Προϊσταμένη

2. Σπαλιάρα Ξένη, Νηπιαγωγό

3.Ταβουλάρη Χριστίνα, Νηπιαγωγό

4. Αλιβιζάτου Βασιλική

συνήλθε, κατόπιν προφορικής πρόσκλησης της προϊσταμένης του νηπιαγωγείου σε έκτακτη συνεδρίαση προκειμένου να συζητήσει  Α. Τη σύνταξη ετήσιου σχεδίου δράσης και Β. Την εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.

Αφού έγινε διαλογική συζήτηση , το διδακτικό προσωπικό λαμβάνοντας υπόψιν:

·         Την εισήγηση της Προϊσταμένης

·         Τις διατάξεις των άρθρων 33, 34 και 35 του ν. 4692/ 2020 «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» (Α’ 111). 2) Τις διατάξεις του ν. 4823/2021 (Α’ 136) «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα τα άρθρα 231 και 233.

·         Την έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης του προηγούμενου σχολικού έτους.

·         Τα δυνατά και αδύνατα σημεία του Νηπιαγωγείου.

·         Τις παρατηρήσεις της Συμβούλου Εκπαίδευσης.

·          Την Ιστοσελίδα του ΙΕΠ με τις οδηγίες που αφορούν στην εφαρμογή του «Συλλογικού προγραμματισμού εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο».

·         Την Υ.Α. 94236/ΓΔ4/29-07-2021 (Β’ 3567) του ΥΠΑΙΘ με θέμα «την εφαρμογή των εργαστηρίων Δραστηριοτήτων στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».

·         Το υλικό της επιμόρφωσης για τα εργαστήρια δεξιοτήτων στην πλατφόρμα του ΙΕΠ

Αποφασίζει ομόφωνα:

Α. Τη σύνταξη του Ετήσιου Σχεδίου Δράσης του σχολικού έτους 2023-2024

Β. Tην υλοποίηση Εργαστηρίων Δεξιοτήτων κατά το σχολικό έτος 2023 -2024 της Σχολικής Μονάδας λαμβάνοντας υπόψη τις εξής παραμέτρους: Συγκεκριμένα:

Α. ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ: Ως κεντρικός στόχος του Σχεδίου Δράσης ορίζονται οι «ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΘΗΤΩΝ/ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ» Άξονας 3, όπως αναλυτικά περιγράφονται στο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας.

Βασικός σκοπός του σχεδίου δράσης είναι η βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των παιδιών και η μη βίαιη επίλυση των συγκρούσεων τους. Επίσης ο σεβασμός των άλλων παιδιών της ομάδας και η αποδοχή της διαφορετικότητας.

Αναγκαιότητα – Στόχοι

Οι λόγοι που επιβάλλουν την υλοποίηση ενός Σχεδίου Δράσης που θα εστιάζει στην οικοδόμηση υγιών σχέσεων μεταξύ των μαθητών της σχολικής μονάδας αφορούν πρωτίστως την ανάγκη διαμόρφωσης ενός θετικού κλίματος συνεργασίας, ενσυναίσθησης αλλά και συναισθημάτων ασφάλειας εντός του σχολικού περιβάλλοντος. Θεωρούμε ότι η Προσχολική Εκπαίδευση ως βάση και αφετηρία της σχολικής ζωής των παιδιών, είναι σημαντικό να εκπαιδεύει με βιωματικές δράσεις τα νήπια για την ανάγκη σεβασμού του άλλου, ειρηνικής επίλυσης των όποιων διαφορών και συγκρούσεων, γόνιμης και δημιουργικής συνεργασίας για το κοινό καλό της ομάδας. Πιστεύουμε ότι όταν η εκπαίδευση για την ενίσχυση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών ξεκινήσει από μικρή ηλικία, μπορούμε να ελπίζουμε ότι μακροπρόθεσμα τα φαινόμενα αποκλεισμού ή περιθωριοποίησης μερίδας μαθητών θα μειωθούν σημαντικά ή θα εκλείψουν.

 Ως συντονίστρια του προγράμματος ορίζεται η εκπαιδευτικός του 1ου τμήματος του υποχρεωτικού πρωινού  ΤΑΒΟΥΛΑΡΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ

Στο πρόγραμμα συμμετέχει η εκπαιδευτικός του 2ου τμήματος του υποχρεωτικού πρωινού ΞΕΝΗ ΣΠΑΛΙΑΡΑ. Όλες οι εκπαιδευτικοί θα συνεργάζονται και θα αποφασίζουν από κοινού τις δράσεις προς υλοποίηση  και με την κατάλληλη και απαραίτητη προσαρμογή στις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις των νηπίων των δύο τμημάτων.

Συνεργασία θα υπάρξει και με επιλεγμένους φορείς του δήμου, του συλλόγου γονέων κλπ υπευθύνων.

 

Β. ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  

·         Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων θα υλοποιηθούν δράσεις και από τους 4 θεματικούς κύκλους.

·         Οι επιλεγμένες δράσεις αντανακλούν τη φιλοσοφία και το όραμα της Σχολικής Μονάδας, ενώ η εμπειρία των εκπαιδευτικών από προηγούμενες συμμετοχές σε ευρωπαϊκά προγράμματα θα αποτελέσει μεταξύ άλλων σημαντική βοήθεια για την πορεία των εργαστηρίων.

·         Μετά το πέρας των εργαστηρίων θα ακολουθήσει αξιολόγηση/αποτίμηση των δράσεων και σχετικός αναστοχασμός.

Τα βασικά πλεονεκτήματα της σχολικής μονάδας που θα βοηθήσουν στην καλύτερη εφαρμογή του προγράμματος (και αναφέρονται αναλυτικά στο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας) είναι τα εξής:

Ø  H πρότερη εμπειρία των εκπαιδευτικών σε ευρωπαϊκά προγράμματα (Erasmus και e twinning) καθώς και σε καινοτόμα προγράμματα στο πλαίσιο των σχολικών δραστηριοτήτων.

Ø  H συνολική ακαδημαϊκή και επιστημονική κατάρτιση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών.

Ø  H διάθεση γόνιμης και ουσιαστικής συνεργασίας των εκπαιδευτικών για την επίτευξη ενός κοινού οράματος.

Ø  H επαρκής υλικοτεχνική υποδομή της Σχολικής Μονάδας σε συνδυασμό με τις ψηφιακές δεξιότητες των εκπαιδευτικών και

Ø   H ύπαρξη ενεργούς ιστοσελίδας του σχολείου για την ευκολότερη και άμεση διάχυση των αποτελεσμάτων των δράσεων.

Η διάχυση των επιμέρους και των συνολικών αποτελεσμάτων του κάθε θεματικού κύκλου θα γίνεται κυρίως μέσω της ιστοσελίδας της Σχολικής Μονάδας, από την οποία θα ενημερώνονται οι γονείς σχετικά με τη διεξαγωγή των εργαστηρίων ανά ενότητα και θεματικό κύκλο.

Τα στάδια υλοποίησης των επιμέρους εργαστηρίων θα ακολουθήσουν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση της διαδικασίας του τεχνικού σχεδιασμού (προσδιορισμός ανάγκης, έρευνα στις ανάγκες του προβλήματος, ανάπτυξη πιθανών λύσεων, επιλογή της βέλτιστης λύσης, κατασκευή πρωτοτύπων, αξιολόγηση της λύσης, επικοινωνία της λύσης, επανασχεδιασμός). Παράλληλα, θα αξιοποιηθούν παιγνιώδεις δράσεις και σύγχρονες στρατηγικές – ρουτίνες σκέψης [βλέπω- σκέφτομαι- αναρωτιέμαι, ερωταποκρίσεις, τι σε κάνει να το λες; δημιουργικές συγκρίσεις, καταιγισμός ιδεών].

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων θα υλοποιηθούν με παρόμοιο τρόπο και από τα δύο τμήματα (με μικρές προσαρμογές στις ανάγκες των νηπίων του κάθε τμήματος).

1ος θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ: Κοινωνική ενσυναίσθηση και ευθύνη. Συμπερίληψη, Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα:

Τίτλος: «Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα στο νηπιαγωγείο»

Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτόν και στον Άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας. Η καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου δίπλα μας γίνεται μέσα από εμπειρίες. Όσο πιο νωρίς επεξεργαστεί ένα παιδί τις έννοιες της διαφορετικότητας και του σεβασμού και βιώσει αντίστοιχες εμπειρίες, τόσο πιο αποτελεσματικά θα καλλιεργήσει δεξιότητες που θα κάνουν το σεβασμό πράξη και τρόπο ζωής. Οι στόχοι του προγράμματος προσδιορίζονται βάσει των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τις εξής κατηγορίες: Δεξιότητες Μάθησης, Δεξιότητες Ζωής, Δεξιότητες του Νου και Δεξιότητες της Τεχνολογίας και της Επιστήμης. Στα προτεινόμενα εργαστήρια δίνεται κυρίως έμφαση στις δεξιότητες της κοινωνικής ζωής, στις ρουτίνες σκέψεις και αναστοχασμού και στην παραγωγική μάθηση μέσω των Τεχνών και της δημιουργικότητας. Επιδιώκεται τα παιδιά να κατακτήσουν γνώσεις, να καλλιεργήσουν δεξιότητες και να αναπτύξουν στάσεις σεβασμού στη διαφορετικότητα στον καθημερινό τρόπο ζωής και τη συμπεριφορά τους

Βασικοί στόχοι:

Ø  Δεξιότητες 21ου αιώνα (4cs) Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα (4cs): 

Ø  Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα. Ψηφιακή                       μάθηση 21ου αιώνα(4cs σε ψηφιακό περιβάλλον): Συνδυαστικές δεξιότητες    ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.  Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας

Ø  Να κατανοήσουν την έννοια του Αλληλοσεβασμού, της συνεργασίας και της διαφορετικότητας.

Διάρκεια:  (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα).

2ος θεματικός κύκλος: Steam: Δημιουργώ και καινοτομώ:

Τίτλος: Steam και εκπαιδευτική ρομποτική μέσα από τον κύκλο του νερού και την Υδροδυναμική.

Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «STEM και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική» είναι βασισμένο σε δραστηριότητες STEAM και Εκπαιδευτικής Ρομποτικής με κύριο περιβαλλοντικό θέμα την υδροδυναμική και συγκεκριμένα τον κύκλο του νερού. Άλλωστε στόχος μας είναι οι μικροί μαθητές ασυναίσθητα και αυθόρμητα στην αρχή και πιο οργανωμένα και στοχευμένα στη συνέχεια, να εμπλέκονται με πάρα πολλές τέτοιου είδους διαδικασίες και δραστηριότητες, αναπτύσσοντας και αξιοποιώντας το ατομικό δυναμικό τους και φτάνοντας σε αξιοσημείωτα μαθησιακά αποτελέσματα. Μέσα από πειράματα, εξοικείωση με συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά, τη δημιουργία μηχανικών κατασκευών, την καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και την εξοικείωση με βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης τα παιδιά ήρθαν σε επαφή τη φιλοσοφία του STE(A)M με βιωματικό τρόπο.

Βασικοί στόχοι:

Ø  Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.

Ø  Δεξιότητες Μάθησης: 

Κριτική σκέψη (Critical  thinking)

Επικοινωνία   (Communication)

Δημιουργικότητα(Creativity)  

Ø  Δεξιότητες ζωής:

Ø  Να συνεργαστούν και να αλληλεπιδράσουν βιωματικά ώστε να φτάσουν σε συμπεράσματα και σε οικοδόμηση της νέας γνώσης.

Διάρκεια:  (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα).                                                                                                                       

3ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα- Ευ ζην: «Τον ΚΟΚ αγαπώ, με ασφάλεια κυκλοφορώ».

Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος για την Οδική Κυκλοφορία και Ασφάλεια είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες της οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου. Η Κυκλοφοριακή Αγωγή αποτελεί μία από τις κύριες στρατηγικές της οδικής ασφάλειας και ανήκει στα τέσσερα Ε: Education (Εκπαίδευση), Enforcement (Επιβολή), Engineering (Μηχανική), Emergency Systems (Συστήματα Έκτακτης Ανάγκης). Τα παιδιά κυκλοφορούν στον δρόμο ως πεζοί, ως επιβάτες αλλά και ως οδηγοί. Για αυτό πρέπει να τα βοηθήσουμε να αξιοποιήσουν όσο καλύτερα γίνεται κάθε ευκαιρία που τους δίνεται και να εξοικειωθούν με τους Κανόνες Οδικής Ασφάλειας.

Διάρκεια:  (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα).

4ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον

1ο & 2ο τμήμα: Θέμα: Κλιματική αλλαγή- Φυσικές καταστροφές: «Θάλασσα Σ.Ο.Σ χωρίς πλαστικά».

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα στοχεύει να δράσει μετασχηματιστικά, εμπλέκοντας τους/τις μαθητές/-τριες σε δραστηριότητες που προωθούν τις θετικές περιβαλλοντικές συμπεριφορές στην καθημερινή πρακτική, ενθαρρύνοντας, έτσι, και τους γονείς τους, αλλά και άλλους, να υιοθετήσουν αυτές τις συμπεριφορές.

Βασικοί στόχοι:

Ø  Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.

Ø  Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.

Ø   Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα. Ψηφιακή  μάθηση 21ου αιώνα(4cs σε ψηφιακό περιβάλλον): Συνδυαστικές δεξιότητες    ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.  Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.

Ø  Συνειδητοποίηση του ρόλου της καθαρής θάλασσας στην υγεία και την επιβίωση του ανθρώπου και των έμβιων οργανισμών.

 Διάρκεια:  (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα).

Το παρόν Πρακτικό διαβάστηκε μεγαλόφωνα και στη συνέχεια υπογράφηκε από τις εκπαιδευτικούς της Σχολικής Μονάδας.

 

 

    Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ

 

                                                                                             ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

ΡΟΥΛΙΑ ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΗ                   

                                                                                                ΣΠΑΛΙΑΡΑ  ΞΕΝΗ    

 

                                                                                           ΤΑΒΟΥΛΑΡΗ  ΧΡΙΣΤΙΝΑ

 

                                                              

                                                      ΑΛΙΒΙΖΑΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου